Day 7 – Pod kloszem autobiograficznego surrealizmu

Co mają wspólnego ze sobą Jonas Meka*s, manga, której tematem jest żona rysownika, oraz Kazimierz Dolny ? Otóż łączy je osoba Tsubo*ty Yushif*umiego będącego autorem premierowo pokazywanego na Dwóch Brzegach filmu Miyoko (Miyoko Asagaya kibun). Zainspirowany już na studiach autobiograficzną poniekąd twórczością pochodzącego z Litwy reżysera, Yushifum*i po ciężkich poszukiwaniach odpowiedniego materiału na swój film trafia wreszcie na Miyoko i autora komiksów Shinichiego Ab*e. Niedokładnym i niepoprawnym byłoby stwierdzenie, że Miyoko Asagaya kibun to tylko kolejna  ekranizacja japońskiego komiksu. Autor filmu ukazuje także kulisy i okoliczności powstawania mangi. Shinichi Abe całymi dniami i nocami ślęczał nad kartką i rysował sceny z życia swojej żony, a co za tym idzie sceny także  z życia własnego. Fabularna filmowa wersja Miyoko jest nie tylko zwykłym odwzorowaniem samej mangi ale także próbą pokazania widzowi tego czego w drukowanej wersji komiksu na pierwszy rzut oka nie widać. Chociaż materiału starczyłoby na film o długości dorównującej najdłuższym filmom Mek*asa, to Yus*hifumi postanowił zamknąć się w około 90 minutach. Czy wystarczyło to aby dokładnie pokazać wszystko to, co miało związek z powstawaniem komiksu oraz z tym co odgrywało się wewnątrz duszy i umysłu rysownika? Na pewno otrzymaliśmy tego ogólny zarys. Zarys, w którym możemy zobaczyć kilka surrealistycznych scen i zarys, który jest zmontowany w taki sposób, że ma się wrażenie jakby przeskakiwało się wzrokiem po planszach komiksu lub ich fragmentach.

cdn…

Ciąg dalszy następuje…

Chantrapas,  przezabawny, sympatyczny i miejscami ironiczny obraz, o tym jak robić własne filmy bez cudzej ingerencji. Jeśli chcesz zrobić film w Gruzji na przełomie lat 50tych i 60tych to swoje łapska w twoim filmie na pewno maczać będzie chciała cenzura, i będą próbować znaleźć kogoś z doświadczeniem do wykonania montażu filmu. Jeżeli wyjedziesz i spróbujesz szczęścia we Francji, to po skończonych zdjęciach, któryś z producentów z chęcią zajmie się montażem, by z twojego niezależnego filmu zrobić prawdziwy hit za pomocą kilku cięć taśmy. Lecz nie tylko to czeka wewnątrz Chantrapas, zarówno gruzińska jak i francuska część filmu jest pełna przezabawnych, prześmiewczych wręcz scen, z których każda może być oddzielnym znakomitym komediowym skeczem. Autobiograficzna reżyserska nuta oraz flashbacki z przeszłości dodają tylko uroku całemu filmowi. No i ta Syrenka na koniec (pozdrowienia od (czarnoskórej) Arielki hihihi).

Koty to przerażające  i mordercze bestie, samoloty są małe i raz na jakiś czas spadają na trawnik podwórka, nieduże żółte kwiatki to zombi, a bardzo jasne światło to cip*a. Kiedy wyrośnie ci kieł, jesteś gotowym, by móc uczyć się prowadzić samochód, gdy twój kieł już ci wypadnie możesz wreszcie opuścić rodzinny dom. Jeśli tego mało, to niebawem mama urodzi dwójkę rodzeństwa i psa. Tak wygląda fragment rzeczywistości trójki rodzeństwa wychowywanego “pod kloszem” z dala od wszelkiego wpływu z zewnątrz (z wyjątkiem wcześniej wymienionych samolotów). Trzeba przyznać, że wyczyny i zasady postępowania filmowej rodziny z Kła są nietypowe, dewiacyjne a momentami wręcz perwersyjne. Giorgos La*nthimos, za pomocą satyrycznych, groteskowych i brutalnych scen chciał pokazać jak małą jest granica między uporządkowaniem i zasadami, a totalnym chaosem. Przyznać trzeba, że zrobił to w bardzo nietypowy, oryginalny i trudny do przyswojenia przez niektórych sposób. Dwie rzeczy zarówno w filmie jak i w rzeczywistości pozostają niezmienne. Po pierwsze nie da się nikogo uchronić od wpływów z zewnątrz i zawsze znajdzie się jakaś luka, którą rzeczywistość wedrze się pod wcześniej wymieniony “klosz”. Po drugie wszystkie dzieci chcą być wcześniej dorosłe i w pełni dojrzałe, w filmie zamiast wcześniej malować się, pić, palić oraz uprawiać seks, starsza córka znajduje sposób na wcześniejsze pozbycie się swojego kła (ooops, spoiler).

This slideshow requires JavaScript.

Miyoko Asagaya kibun

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s